A Hivatalos Citrompótló Blog

Mindennapi okosságok, zagyvaságok, kultúra

Friss topikok

2008.05.30. 14:30 neocitran

Tetris

Ottó rájött valamire a héten. Rájött, hogy miért tetris a tetris. Ottó nemhiába matek zseni. A "tetra" ugyebár négyet jelent. A tetrisben pedig minden alkotóelem 4 kis négyszögből áll, minden lehetséges elrendeződésben. Elkezdett érdekelni a dolog, honnan is jött ez a zseniális találmány, hát íme:

 Talán nincs is olyan számítógéppel rendelkező ember a Földön, aki ne játszott volna már legalább egyszer a Tetrisszel, amit egykor két orosz programozó talált fel. Alekszej Padsitnyov ötlete meglehetősen egyszerű volt, és a Pentamino orosz játékon alapult. Az akkor 29 éves férfi egy üvegbe dobott különböző hosszúságú négyszögletes rudakat. Ha az egyik ráesett a másikra, akkor az adott sor telítődött és így tovább. A játéknak akkor volt vége, amikor valamelyik sor elérte az üveg peremét.

Az "élő programot" Alekszej Padsitnyov barátja, Vagyim Geraszimov írta meg számítógépes nyelvre úgy, hogy az alkalmazás bármelyik IBM számítógépen futtatható volt. A két férfi órákon át játszott az új játékkal. Akkor még nem is gondoltak arra, hogy a szoftvert el kellene adniuk vagy terjeszteniük kellene.

A Tetris így elindult világhódító útjára. Akkor még nem voltak szoftverboltok, a játék egyszerű mágnes­le­me­zeken cserélt gazdát és megfertőzött mindenkit, aki a közelében volt. Az akkor csupán 16 éves Geraszimov büszke volt a játékára, miként Padsitnyov is, utóbbi azonban ekkor még hiába próbálta meg eladni valakinek a Tetrist - az senkinek sem kellett. A megoldást az jelentette, hogy Padsitnyov a Szovjet Tudományos Akadémiának dolgozott és a találmányra hamar felfigyeltek. Kis idő múlva ez a játék lett a Szovjetunió egyik legsikeresebb exportcikke.

A logikai program terjedését a vasfüggöny sem tudta megállítani és sokan felismerték a Tetris értékesítésében rejlő lehetőségeket: sok pénzért eladták vadidegen cégeknek azokat a tulajdonjogokat, amelyekkel nem is rendelkeztek. Az 1980-as évek nem kevesebb mint egy féltucat vállalat jelentkezett, mint a szoftver tulajdonjogainak kizárólagos birtokosa. A Tetris több száz millió dolláros bevételt hozott a konyhára, akár mobiltelefonban született újjá, akár a Nintendo Game Boy készülékében.

A két orosz azóta az Egyesült Államokban él és programozással foglalkoznak. Geraszimov 16 éves korában írásban lemondott a Tetrisszel kapcsolatos minden jogáról. Lehet azóta megbánta ezt, bár alighanem sem ő, sem Padsitnyov nem gondolták, hogy a találmányuk ilyen sikeres lesz. A Tetris az 1980-as évek végén jutott el Magyarországra. A játék népszerűsége azóta is töretlen annak ellenére, hogy nem három dimenziós (bár ilyen is készült már), nincsenek komoly hardverigényei, nem kell a kezeléséhez kézikönyv sem - egyszerűen csak szórakoztat.

Szólj hozzá!


A bejegyzés trackback címe:

https://ahogylatjuk.blog.hu/api/trackback/id/tr62969409

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása