Ottó rájött valamire a héten. Rájött, hogy miért tetris a tetris. Ottó nemhiába matek zseni. A "tetra" ugyebár négyet jelent. A tetrisben pedig minden alkotóelem 4 kis négyszögből áll, minden lehetséges elrendeződésben. Elkezdett érdekelni a dolog, honnan is jött ez a zseniális találmány, hát íme:
Talán nincs is olyan számítógéppel rendelkező ember a Földön, aki ne
játszott volna már legalább egyszer a Tetrisszel, amit egykor két orosz
programozó talált fel. Alekszej Padsitnyov ötlete meglehetősen egyszerű
volt, és a Pentamino orosz játékon alapult. Az akkor 29 éves férfi egy
üvegbe dobott különböző hosszúságú négyszögletes rudakat. Ha az egyik
ráesett a másikra, akkor az adott sor telítődött és így tovább. A
játéknak akkor volt vége, amikor valamelyik sor elérte az üveg peremét.
Az "élő programot" Alekszej Padsitnyov barátja, Vagyim Geraszimov írta
meg számítógépes nyelvre úgy, hogy az alkalmazás bármelyik IBM
számítógépen futtatható volt. A két férfi órákon át játszott az új
játékkal. Akkor még nem is gondoltak arra, hogy a szoftvert el kellene
adniuk vagy terjeszteniük kellene.
A
Tetris így elindult világhódító útjára. Akkor még nem voltak
szoftverboltok, a játék egyszerű mágneslemezeken cserélt gazdát és
megfertőzött mindenkit, aki a közelében volt. Az akkor csupán 16 éves
Geraszimov büszke volt a játékára, miként Padsitnyov is, utóbbi azonban
ekkor még hiába próbálta meg eladni valakinek a Tetrist - az senkinek
sem kellett. A megoldást az jelentette, hogy Padsitnyov a Szovjet
Tudományos Akadémiának dolgozott és a találmányra hamar felfigyeltek.
Kis idő múlva ez a játék lett a Szovjetunió egyik legsikeresebb
exportcikke.
A logikai program terjedését a vasfüggöny sem tudta megállítani és
sokan felismerték a Tetris értékesítésében rejlő lehetőségeket: sok
pénzért eladták vadidegen cégeknek azokat a tulajdonjogokat, amelyekkel
nem is rendelkeztek. Az 1980-as évek nem kevesebb mint egy féltucat
vállalat jelentkezett, mint a szoftver tulajdonjogainak kizárólagos
birtokosa. A Tetris több száz millió dolláros bevételt hozott a
konyhára, akár mobiltelefonban született újjá, akár a Nintendo Game Boy
készülékében.
A két orosz azóta az Egyesült Államokban él és programozással
foglalkoznak. Geraszimov 16 éves korában írásban lemondott a Tetrisszel
kapcsolatos minden jogáról. Lehet azóta megbánta ezt, bár alighanem sem
ő, sem Padsitnyov nem gondolták, hogy a találmányuk ilyen sikeres lesz.
A Tetris az 1980-as évek végén jutott el Magyarországra. A játék
népszerűsége azóta is töretlen annak ellenére, hogy nem három dimenziós
(bár ilyen is készült már), nincsenek komoly hardverigényei, nem kell a
kezeléséhez kézikönyv sem - egyszerűen csak szórakoztat.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.